Kariera

Planowanie kariery – a na co to komu potrzebne

jak planować karierę

Z planowaniem kariery jest jak z podwyżką. Dopóki sam się nie zainteresujesz to nikt do Ciebie nie przyjdzie i nie zaproponuje planu rozwoju zawodowego. Poza tym w bardzo wielu firmach proces rozwoju pracownika opiera się na odhaczaniu punktów z listy. Formalnie proces istnieje, dbać o Ciebie dbają. Nic im nie zarzucisz. W praktyce, albo dzieje się to za wolno albo to lanie wody i mało znaczące zagadnienia.

Co w takim razie robić aby ulepszyć swoje życie zawodowe, mieć więcej satysfakcji i pieniędzy?

 

Poznaj siebie

Praca, czy to na etacie czy poza zajmuje lwią część życia. Dlatego też zrozumienie własnych potrzeb i oczekiwań wobec kariery jest niezmiernie ważne. Z dnia na dzień zdarza nam się pędzić bez zastanowienia odbijając te osiem czy dziesięć godzin u pracodawcy.

Usiądź i zastanów się jak wyglądał Twój ostatni tydzień, miesiąc, pół roku. Co robisz, jakich umiejętności używasz i czy coś mogłoby być zrobione lepiej. Teraz zastanów się gdzie chcesz być za pięć lat. Chcesz być wyżej w hierarchii, zostać bardziej wyspecjalizowanym ekspertem w swojej dziedzinie, a może porzucić etat i żyć na własny rachunek?

Jak to co robisz teraz wiąże się z tym co chcesz robić w przyszłości? Czy widzisz nić powiązań między poszczególnymi punktami? Jeśli nie ma żadnego powiązania to to co widzisz za pięć lat jest jedynie marzeniem, bo za rok, dwa, trzy dalej będziesz w tym samym miejscu. Zastanów się czy…

 

Jesteś na odpowiednim stanowisku

Mój obecny manager powiedział mi raz, że możesz być najlepszym pracownikiem na stanowisku, ale jeśli nie masz odpowiedniej szansy żeby móc coś pokazać to nikt o Tobie nie będzie wiedział. Nikt o Tobie nie usłyszy. A jak wiadomo:

Sukces niezaraportowany nie istnieje

Wierzę, że każdy jest dobry w przynajmniej jednej rzeczy. Czasami nie została ona jeszcze odkryta, a czasami nie ma okazji żeby jej pokazać.

W wielu przypadkach praca jest w dużej mierze powtarzalna i bardzo operacyjna. Możliwe, że masz chęci i predyspozycje, ale według pracodawcy najlepiej żeby zostało tak jak jest. Najważniejsze żebyś potrafił rozpoznać swoje położenie i nie łudził się, że nagle coś się zmieni (jeśli coś się zmienia w ten sposób to zazwyczaj na gorsze, niestety).

 

W odpowiedniej firmie

Czasami nie jesteś w odpowiednim miejscu. Bardzo możliwe, że nie jest to nikogo wina. Firma straciła klienta, przechodzi restrukturyzacje lub pracujesz w małym oddziale.  Jest też taka opcja, że kultura firmy jest specyficzna i Twój charakter nie do końca współgra z obecnym stanem. Możesz być wyluzowaną osobą, a atmosfera w promieniu kilkunastu metrów jest jak z rozprawy na sali sądowej.

To będzie Cię wstrzymywało, frustrowało i cholera wie co jeszcze. Przemyśl sprawę, bo nie warto.

 

Z odpowiednimi ludźmi

We wstępie trochę srogo potraktowałem firmy i procesy. Mam ku temu powody. Uważam, że żaden proces nie jest w stanie być odpowiedni i zadowolić każdego. To trochę tak jak z systemem edukacji. Coś odgórnie musi być narzucone jednak nie każdemu do końca pasuje. Trzeba z tym żyć.

Co jest jednak nieocenione to ludzie, których spotykamy prawie każdego dnia. Przychodzą z własnym doświadczeniem i umiejętnościami i uważam, że otaczanie się odpowiednimi osobami jest jedną z najważniejszych rzeczy w planowaniu kariery. Gdyby nie mój obecny lider to byłaby duża szansa, że nie pracowałbym w firmie, w której jestem. Nie podejmuję jednak tego ryzyka by odejść za parę procent więcej do wynagrodzenia.

Miałem to szczęście, że dzięki niemu zrozumiałem swoje wady (m.in. niecierpliwość), to on pokazał mi jak mogę wyciągnąć więcej z tej pracy niż tylko odbijanie czasu od 9.00 do 17.00. Również to jak patrzeć szerzej na kontekst tego co się dzieje wokół mnie, a nie tylko na mały wycinek mojej pracy.

Może zabrzmi to niekorporacyjnie, ale dopóki się czegoś uczysz to moim zdaniem warto pobawić w takim miejscu trochę dłużej. Podobnie w odwrotnym przypadku, czujesz, że niczego się nie uczysz, ani w pracy ani od ludzi wokół Ciebie, odejdź. Szkoda Twojego potencjału.

 

Podsumowanie

Karierę warto planować, ale jak wszystko trzeba to robić z głową. Zacznij od siebie, spędź kilka dni na myśleniu co chcesz robić. Później zastanów się jak tam dotrzeć, ale tak jakbyś nie miał żadnego finansowego wsparcia od szefa, firmy, czy kogoś innego. Weź kartkę i długopis i sobie to rozpisz. Postaraj się znaleźć pracę, którą wiążę się chociaż z kilkoma punktami z tego planu. I chociaż niełatwo jest przerzucić się z wygodnej posady to jak najbardziej warto.

Planowanie kariery zajmuje więcej czasu niż jedno popołudnie. Wymaga dedykacji i wysiłku, który warto poświęcić. W końcu chodzi o Twoje dobro, prawda?

Zajrzyj do mnie na facebooka! Sprawdź, polub, skomentuj! 🙂