Kariera

Czego od pracownika oczekuje pracodawca?

Cynicznie można odpowiedzieć: 25 lat, 10 lat doświadczenia i oczekiwań finansowych na poziomie najniższej krajowej. Jeszcze kilka lat temu byłaby to prawda, aczkolwiek wraz z rozwojem nowych technologii i zmianami zachodzącymi w społeczeństwie oczekiwania pracodawców zmieniają się.

Fach wyuczony na studiach w wielu przypadkach nie wystarczy już na spokojne życie do emerytury. Nowe rozwiązania pojawiają się co kilka lat, a pokolenie Y i Z nie widzi potrzeby pracy u jednego pracodawcy przez całe życie. Daleko im do dumy z wypracowanych nadgodzin i swojego wieloletniego stażu pracy.

Czego oczekują pracodawcy w roku 2017?

Doświadczenie związane ze stanowiskiem, na które aplikujemy faktycznie jest czymś bardzo cennym, aczkolwiek ma też swoją drugą stronę medalu. Jest wiele osób, które przecenia swoją wiedzę i doświadczenie przez co są aroganccy w stosunku do innych, bo przecież oni już pracowali w miejscu gdzie to się robiło i tam robiło się to inaczej.

Oprócz tego, że pracodawca zatrudnia osobę, która jest w stanie wykonywać określone czynności i kreować wartość w firmie to zatrudnia on również coś innego – osobowość. Odpowiednie podejście do drugie pracownika, nowego zadania i ciasnych terminów to coś co liczy się coraz bardziej. Szczególnie teraz, kiedy powtarzalna praca zostaje zastępowana przez oprogramowanie lub roboty, a ludzi gromadzi się w celu wykonania konkretnego projektu.

Zespoły takie stanowią mieszkankę obcych ludzi w różnym wieku, z różnym doświadczeniem, a coraz częściej i pracujących zdalnie z różnych zakątków świata. Komunikacja i umiejętność pracy w zespole to nie są tylko puste frazy wypełniające CV, a faktycznie umiejętności, które odróżniają pracownika dobrego od pracownika świetnego.

Cechy jakie powinien posiadać idealny pracownik w oczach pracodawcy to:

 

Odpowiedzialność

Mimo tego, że pracodawcy zatrudniają osoby dorosłe i samodzielne wcale nie oznacza to, że są one odpowiedzialne. Wielu pracowników stroni od brania odpowiedzialności za swoją pracę czy pracę zespołu, a właśnie ta cecha jest jedną z najbardziej pożądanych.

 

Odpowiedzialność to akceptowanie konsekwencji swoich i nie swoich działań. O ile do zasług ustawi się kolejka „odpowiedzialnych” za nie, o tyle w przypadku zawodowej wpadki nikt nie będzie chciał się przyznać. Odpowiedzialność świadczy również o dojrzałości i niekoniecznie powiązana jest z wiekiem. 

oczekiwania pracodawcy

 

Wywiązywanie się ze swoich zobowiązań

Jeśli masz konkretne zadania i rolę do odegrania w kompleksowo działającej machinie to bardzo liczy się kiedy jesteś w stanie wywiązać się z tego co do Ciebie należy. Można spotkać wiele osób, które mówią jedno, a robią drugie. Dla pracodawcy liczy się kiedy pracownik jest w stanie zrealizować swoje obietnice i kiedy mówi, że zrobi coś do piątku to faktycznie to zrobi.

Mnóstwo osób najzwyczajniej w świecie robi uniki i kłamie. Mówią, że wszystko jest ok bojąc się przyznać do problemów bądź poprosić o pomoc. Skutkiem są opóźnienia i wyjście prawdy na jaw.

Bądź konsekwentny w swoich działaniach. Bądź otwarty i nie bój się mówić o problemach, ale przede wszystkim skup się na rezultatach i dotrzymanych terminach.

 

Komunikatywność

Wydaje nam się, że komunikatywność to cecha wrodzona, a nawet jeśli nie to, że rozwinęliśmy ją żyjąc już ponad dwadzieścia lat na tym świecie. Komunikowanie się w pracy to inna para kaloszy. Będąc ekspertem w jednej dziedzinie mnóstwo rzeczy i pojęć wydaje się być oczywiste. Tym bardziej jeśli spędziłeś tam 5 lub 10 lat.

Sztuka komunikowania to umiejętność wytłumaczenia zagadnienia współpracownikowi w prostych słowach tak aby zrozumiał co przygotowaliśmy i co to oznacza. W tym tkwi klucz do efektywnego komunikowania się. Pracodawca będzie wiedział czy to potrafisz już po pierwszej rozmowie.

 

Podejmowanie decyzji

W ostatnich dwóch firmach, w których pracowałem motywem przewodnim na 2017 miała być szybkość. Ponoć nasi klienci mówili, że zbyt długo schodzi nam podejmowanie decyzji i działanie. Każdy pracownik został zachęcony do autonomicznego podejmowania inicjatywy. Nie musimy pytać się o wszystko przełożonych. Dostaliśmy przyzwolenie na podejmowanie większego ryzyka.

 

Sztuka podejmowania decyzji jest czymś co potrafi niewielu jednak bardzo szybko może wyróżnić pracownika spośród innych.

oczekiwania pracodawcy

 

Chęć nauki

Nowe technologie i trendy pojawiają się co kilka lat. Organizacje mają ogromny problem z przewidzeniem co wydarzy się za 5 lat i gdzie wtedy będą. Nikt nie jest tak przydatny jak pracownik, który chętnie się uczy i dostosowuje do zmian.

Osobiście mam wrażenie, że zmiany są codziennością. Non stop muszę uczyć się nowych rzeczy. Ledwo przyzwyczaję się do jednego, a już jest zmiana. Nowy system lub ulepszony, zmieniony proces.

 

Gra zespołowa

Osobno nie osiągniemy tyle ile jesteśmy wszyscy razem. Dlatego właśnie umiejętność pracy w zespole jest niezwykle cenna dla każdego. Pracownik potrafiący współpracować z innymi specjalistami jest na wagę złota.

Pracując zdalnie z innego kontynentu potrzeba odpowiedniej koordynacji. Na pewno doświadczone zdobyte w pracy zespołowej zadziała na korzyść pracownika ucząc go przy tym wielu rzeczy związanych z ludzkim charakterem – jego silnymi i słabymi stronami. 

 

Umiejętne radzenie sobie ze stresem

Chyba każdy spotkał taką osobę, która robi dużo hałasu w pracy o byle co. Wpada i robi atmosferę w stylu: dojdzie do końca świata jeśli to nie zostanie zrobione. Zostanie zrobione już!

Teraz zadaj sobie pytanie, jak postrzegasz kogoś takiego? Czy ta osoba Ci imponuje czy raczej Cię irytuje?

Stalowe nerwy w pracy i umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach są nieocenione. Właśnie dzięki tej spokojnej głowie można się wyróżnić i takich ludzi pracodawcy poszukują. Fajnie jeśli pracownik potrafi dodatkowo uspokoić takiego firmowego nerwusa.

Brak działania końca świata nie spowoduje, więc nie ma co szaleć. 🙂

oczekiwania pracodawcy

 

Otwartość na zmiany

Jedną z najtrudniejszych rzeczy do ogarnięcia w firmie podczas wprowadzania zmian jest przekonanie do niej współpracowników. Ile to razy podczas spotkań ludziom zależy tylko na wytykaniu błędów i niedoskonałości tego co przyjdzie. Najlepiej żeby zostało tak jak jest.

Niechęć do zmian i związanej z nimi niepewności jest domeną ludzką. To co jest znane jest bezpieczniejsze i pewniejsze. Niestety biznesowo jest to nie do przyjęcia dlatego ceni się ludzi, którzy witają zmiany z entuzjazmem i widzą w nich nowe szanse oraz rozwój.

 

Pracowitość

Możesz być najpiękniejszą osobą na świecie. Najbardziej elokwentną i przyjazną w zespole. Wszyscy mogą Cię lubić, ale na koniec dnia będzie się liczyć to czy Twoja praca wnosi jaką wartość i czy faktycznie pracujesz. Nie wiem dlaczego, ale idealnie pasuje tutaj cytat z ewangelii:

Poznacie ich po ich owocach

Tak właśnie jest z pracownikami. Najbardziej pracowitych, cennych pracowników poznaje się po owocach ich pracy. Pracodawca będzie wniebowzięty zatrudniając pracowitą osobę.

 

Samodzielność

W ogromnej liczbie firm panuje kultura bata nad głową i kiedy managera nie ma to nic lub prawie nic nie toczy się dalej. Brakuje inicjatywy i samodzielności w działaniu. Uważam, że problem tkwi w wychowaniu i edukacji gdzie nie jesteśmy uczeni myślenia i powiązywania faktów, a wkuwania gotowych odpowiedzi.

Dlatego wielu pracowników nie potrafi znaleźć rozwiązania na dany problem o ile wcześniej nie miało podobnej sprawy lub manager nie da im gotowej odpowiedzi.

Pracodawca ceni sobie samodzielność i niezależność pracownika, który radzi sobie lub przynajmniej próbuje poradzić sobie z napotkanymi problemami.

oczekiwania pracodawcy

 

Czy zdarzyło wam się usłyszeć kiedykolwiek co ceni sobie w pracowniku Wasz przełożony? Podzielcie się opiniami w komentarzu. 

 

Jeśli ten wpis był dla Ciebie choć trochę interesujący to zachęcam do polubienia mój fanpage na facebooku.